Dlaczego na A4 płaci się dwa razy?

|

Autostrada A4 to jedyna trasa w Polsce, na której opłaty pobierane są w dwóch niezależnych systemach – i to w różnych częściach kraju. Kierowcy często są zaskoczeni, że płacą raz pod Wrocławiem / Katowicami, a później jeszcze raz w Małopolsce. Przyczyny są czysto administracyjno-kontraktowe – a nie logiczne z punktu widzenia użytkownika.

Dwa operatorzy – dwa systemy opłat

Odcinek A4OperatorSystem płatnościCharakterystyka
Bielany Wrocławskie – Sośnica (Gliwice) (Dolnośląskie / Śląskie)GDDKiA – odcinek państwowyE-TOLL / videotolling / aplikacjeOpłata elektroniczna, brak klasycznych bramek, wprowadzony system e-myta.
Katowice – Kraków (Kat. Murckowska – Kraków Balice) (Śląskie / Małopolskie)Stalexport Autostrada Małopolska – koncesja prywatnaTradycyjne bramki + aplikacje Autopay itp.Najdroższy odcinek płatny w Polsce, nadal działa system manualny.

Skąd ten podział?

  • Państwowa część A4 (Wrocław – Gliwice) została objęta systemem e-TOLL, podobnie jak A2 Konin–Stryków.
  • Odcinek między Katowicami a Krakowem to fragment prywatny, zarządzany na podstawie wieloletniej umowy koncesyjnej do 2027–2028 r.
  • Do czasu zakończenia koncesji, kierowcy będą płacić oddzielnie – niezależnie od systemu państwowego.

Efekt dla kierowców?

  • Na jednym przejeździe możesz zapłacić dwa razy, w dwóch różnych systemach, różnymi metodami.
  • E-TOLL nie zwalnia z opłaty na bramkach Katowice – Kraków.
  • Stalexport nie umożliwia opłaty w systemie e-TOLL – ma własne aplikacje (np. Autopay, SkyCash, e-TOLL NIE działa).

Konsekwencje dla ruchu

  • Podwójne systemy + bramki manualne = korki na bramkach Kraków–Katowice, szczególnie w weekendy.
  • To właśnie ten odcinek generuje również najwięcej gwałtownych hamowań, zatorów i… wezwań pomocy drogowej, szczególnie tuż przed strefami poboru opłat (dużo kolizji najechania na tył).

Aktualne opłaty na A4 Katowice – Kraków (od 1 kwietnia 2025)

Kategoria pojazduStawka za cały odcinekKwota na każdej bramce (PPO Mysłowice / PPO Balice)
Motocykle16 zł8 zł
Samochody osobowe ≤3,5 t34 zł2 × 17 zł
Kat. 2–3 (bus, dostawczy z przyczepą)60 zł2 × 30 zł
Kat. 4–5 (TIR, zestawy ciężarowe)104 zł2 × 52 zł

Podwyżka z kwietnia 2025 wynosi +1 zł na bramkę dla aut osobowych i motocykli, +3 zł dla kat. 2–3 i TIR-ów. Operator tłumaczy to „przygotowaniem odcinka do przekazania w 2027 r. oraz inwestycjami infrastrukturalnymi”.

Do marca 2027 – co obowiązuje?

  • Obowiązuje pełna opłata zgodnie z cennikiem.
  • Samochody elektryczne – mogą skorzystać z 2 darmowych przejazdów po rejestracji w programie EV Klub Polska – wymaga aktywacji konta premium.
  • Trwa modernizacja nawierzchni, obiektów mostowych, systemów odwodnienia i sygnalizacji – warunek przekazania trasy państwu.

Od 16 marca 2027 – A4 za darmo dla samochodów osobowych i motocykli

  • Umowa koncesyjna wygasa 15 marca 2027.
  • Od 16 marca 2027 zarządzanie przejmuje GDDKiA.
  • Przejazd dla pojazdów lekkich do 3,5 t (samochody osobowe, motocykle, kampery) będzie bezpłatny, tak jak na innych państwowych autostradach (A2 Konin – Stryków, A1 Gdańsk – Toruń).
  • Pojazdy ciężkie (TIR, zestawy powyżej 3,5 t) – będą nadal objęte systemem e-TOLL.

Efekt dla kierowców: za dwa lata cała A4 będzie darmowa dla kierowców samochodów osobowych i motocykli, od granicy niemieckiej aż po Kraków.

Kiedy cała A4 będzie darmowa?

  • Darmowe już teraz (2025): Odcinek Wrocław – Gliwice – Sośnica oraz wszystkie fragmenty A4 zarządzane przez GDDKiA.
  • Płatne do 2027: Katowice – Kraków (Stalexport).
  • Darmowe w całości od: 16 marca 2027 r.
Call Now ButtonWezwij pomoc!