Co to jest wulkanizacja?

|

Jeśli kiedykolwiek złapałeś gumę i ktoś powiedział Ci: „Spokojnie, da się to zwulkanizować”, to może zastanawiałeś się, co to w ogóle znaczy. No bo przecież opony się zwykle wymienia, prawda?

Otóż wulkanizacja to nie jest żadna sztuczka — to proces naprawy opony, który polega na nałożeniu nowej warstwy gumy w miejscu uszkodzenia, a następnie utrwaleniu jej pod wpływem temperatury i ciśnienia. Efekt? Guma łączy się z powierzchnią opony i tworzy trwałe zabezpieczenie. Nic się nie odklei, nie wypchnie. Opona może dalej jeździć.

Ale to nie wszystko. Pojęcie wulkanizacji stosuje się także w odniesieniu do procesu. Wulkanizacja jako proces chemiczny polegający na podgrzaniu kauczuku z siarką (czasem z dodatkami jak tlenki metali w przypadku neoprenu). W [przypadku naprawy opon nakłada się nowy kauczuk, który następnie jest podgrzewany pod ciśnieniem. Oczywiście dziś technik naprawy opon jest kilka, w zależności od stopnia uszkodzeń. Dostępne są także zestawy naprawcze do opon.

Kiedy można zastosować wulkanizację?

Nie każda dziura nadaje się do łatania — i warto to sobie uświadomić.

Jeśli uszkodzenie jest niewielkie i znajduje się na środku bieżnika, czyli tam, gdzie opona styka się z jezdnią — jest spora szansa, że naprawa się uda.

Ale jeśli masz uszkodzony bok opony albo widoczne są bąble, deformacje czy pęknięcia aż po druty, to niestety — tu już nie pomożemy. Lepiej wymienić oponę i mieć spokój, niż ryzykować wystrzał na trasie.

Co się właściwie dzieje podczas wulkanizacji?

Proces wygląda mniej więcej tak:

  1. Usuwamy uszkodzony fragment gumy.
  2. Wypełniamy to miejsce specjalną mieszanką gumową.
  3. Całość poddajemy działaniu wysokiej temperatury i nacisku — żeby materiał dobrze się związał.
  4. Od wewnątrz nakładamy łatę wzmacniającą, która trzyma konstrukcję.

To trwa trochę dłużej niż wciśnięcie wulkanizatora do dziury na stacji benzynowej, ale efekt jest dużo trwalszy.

Czy opona po wulkanizacji jest bezpieczna?

Tak — pod warunkiem, że naprawa opony została wykonana prawidłowo i dotyczy odpowiedniego rodzaju uszkodzenia.
Wiele osób bez problemu jeździ na zwulkanizowanych oponach przez kilka sezonów. Tylko trzeba mieć świadomość, co się naprawia, gdzie i w jakim stanie jest reszta ogumienia.

Dobry fachowiec nie będzie się silił na cuda. Powie wprost:
– „To da się uratować” albo
– „Nie kombinuj, weź nową oponę – dla własnego bezpieczeństwa”.

Czasami kierowcy zbyt mocno wierzą w naprawy. A prawda jest taka, że jak opona była rozerwana, rozcięta do karkasu, albo ma bąble, to nie jest już temat do łatania. Co z tego, że jakoś się trzyma — pytanie, czy zaufasz jej przy 120 km/h na ekspresówce?

Wulkanizator odpowiada za jakość naprawy, ale Ty odpowiadasz za to, czy ją akceptujesz i z czym wracasz na drogę. Dlatego decyzja powinna być przemyślana i adekwatna do ryzyka.

I jeszcze jedno: jeśli kupujesz nową oponę, najczęściej trzeba kupić dwie — szczególnie na jednej osi. Jasne, w teorii można jeździć z jedną nową i jedną zużytą. Ale to właśnie takie „oszczędności na raty” prowadzą do większych problemów: nierównego zużycia, wydłużonego hamowania, gorszego prowadzenia.

A co z ekologią i pieniędzmi?

Wulkanizacja to nie tylko sposób na zaoszczędzenie paru stówek. To też mniej śmieci i mniejsze zużycie surowców. Zamiast wyrzucać oponę po jednym przebiciu, naprawiamy ją i dajemy drugie życie.

Dla kogoś, kto jeździ dużo – na przykład dostawczakami, busami czy ciężarówkami – to potrafi zrobić różnicę w kosztach.

Czy warto naprawiać opony?

Zdecydowanie warto – ale tylko wtedy, gdy uszkodzenie rzeczywiście się do tego nadaje.

Dlatego zawsze, zanim cokolwiek zrobisz, skonsultuj się z kimś, kto zna się na rzeczy. Dobrze wykonana wulkanizacja może być alternatywą dla nowej opony, ale źle wykonana naprawa — to tylko stracony czas i ryzyko. Pamiętaj, że nie musisz jeździć po warsztatach, w każdym mieście i na autostradach funkcjonują mobilni wulkanizatorzy oraz mobilne serwisy mechaniczne, np. jeśli szukasz pomocy z oponami, mobilnej wulkanizacji w Opolu czy na Autostradzie A4, zadzwoń do nas.

Jeśli szukasz sprawdzonej i szybkiej wulkanizacji w Opolu i na autostradzie A4, dobrze trafiłeś. Firma MS-CAR to doświadczony zespół, który specjalizuje się w naprawie i wymianie opon we wszystkich typach pojazdów — od samochodów osobowych, przez busy, aż po ciężarówki i autokary. Działamy przez cały rok, niezależnie od pogody, bo wiemy, że awaria na trasie potrafi sparaliżować dzień.

Oferujemy mobilny serwis opon w Opolu oraz okolicach, dzięki czemu nie musisz zjeżdżać z trasy ani szukać najbliższego warsztatu. Mobilny mechanik z Opola przyjedzie na miejsce, zdiagnozuje problem i przeprowadzi niezbędną naprawę — czy to wulkanizację, wymianę opony, czy kompleksową obsługę koła. Jeśli potrzebujesz nowych opon w Opolu, również pomożemy — posiadamy dostęp do szerokiej gamy modeli i rozmiarów, dopasowanych do każdego pojazdu i budżetu.

Call Now ButtonWezwij pomoc!